هاکوپیان

 نام برند: هاکوپیان

زمینه فعالیت: مد ، لوکس و لوازم شخصی
پوشاک هاکوپیان توسط سومبات هاکوپیان از کارآفرینان ارمنی ایران است . اوا ز نیمه دوم دهه چهل وارد مد و مدسازی شد .در اواخر دهه چهل با یک آکادمی مد در اروپا ارتباط برقرار نمود و از طریق دریافت نشریات آنان با هنر مد و مدسازی آشنایی پیدا کرد .در اوایل دهه پنجاه هنر مد و مدسازی به ویژه در پوشاک زنانه از طریق نمایش زنده مد در اماکن عمومی مانند سالن هتل ها از کنج خانه ها خارج و به میان مردم آمد. در اوایل دهه پنجاه مدل‌های او به ویژه در رشته مردانه به روی صحنه آمد و در سال ۱۳۵۳ در فستیوال مد برگ ریز، مدل‌های هکوپیان در طراحی و دوخت اول شد و در پی آن در سال ۵۴ با ارائه مجموعه‌ای از مدل‌های زنانه و مردانه وارد بازار ایران شد .
این گام جدید و بی سابقه اجرای یک نمایش با شکوه و زنده مد برای اولین بار در ایران بود که در هتل کنتینانتال تهران برگزار شد . این نخستین بار بود که یک مدساز ایرانی بطور مستقل این نمایش را در چنین سطحی برگزار نموده بود و شاید توان گفت که کلمه مدسازی برای اولین بار در ایران بر زبانها جاری گردید. این موضوع بطور گسترده توجه رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود جلب نمود .هاکوپیان در گام بعدی با بهره‌گیری از مدل‌های ارائه شده در این نمایش اولین ژورنال رنگی مد ایران را به نام هوکرپ در همان سال چاپ و منتشر کرد. موضوع انتشار این ژورنال و برگزاری نمایش زنده مد تحت پوشش اخبار بین المللی قرار گرفت و خبرگزاری رویترز نه تنها این خبر را به خارج از کشور مخابره نمود. بلکه در مورد چند نمونه از مدل‌های ارائه شده اظهار نظر نمود و از دیدگاه هنری اعلام داشت که بخشی از مدل‌ها، الهامی از لباس‌های دهه ۱۹۳۰ اروپا بوده است که برای این خبرگزاری بسیار تعجب بر انگیز بود که یک طراح ایرانی در آن سال‌ها به تاریخ لباس اروپا نگریسته است و حتی دو مدل از لباس‌های تاریخی ایران الهام گرفته شده بود که مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت. با این اقدام رویترز نام هاکوپیان از مرزهای ایران عبور کرد و به شهرت رسید.
شرکت هاکوپیان، علیرغم داشتن پیشنه ای در زمینه پوشاک ایران رفته رفته در بین مشتریان جایگاه ویژه‌ای بدست آورد و این استقبال مردم از پوشاک تولیدی آنها موحب گردید برای آینده یک برنامه بلند مدت طراحی و تنظیم نمایند .

پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ تغییرات در تمامی ابعاد به ویژه در بعد فرهنگی به وقوع پیوست و فرهنگ مصرف لباس به طور موقت تغییر نمود و عده‌ای به این باور رسیدند که مد و لباس به شکل آن روز در جامعه جایی نخواهد داشت و از طرف دیگر با شروع جنگ تحمیلی این اندیشه بیش از پیش تقویت گردید بطوریکه در اوایل دهه ۶۰ کارخانه‌های لباس دوزی که عمدتاً در اختیار دولت قرار داشتند با تعطیلی مواجه شدند. ولی هاکوپیان علیرغم محدودیت‌هایی که برای بخش خصوصی در آن زمان جریان داشت ما از حرکت باز نایستاد و با ابتکارات بسیار خلاق طرح های خود را در نمایشگاه‌های بین المللی بازرگانی که در تهران برگزار می‌شد ارائه نموده و به کار خود ادامه داد .
تا دهه ۷۰ شرایط برای فعالیت بخش خصوصی همچنان محدود بود اما در دهه ۸۰ که روزنه‌ای برای فعالیت بخش خصوصی گشوده شد و هاکوپیان گام بی‌سابقه دیگری در مسیر فعالیت‌های گسترده خود برداشت .در سال ۸۱ شرکت هاکوپیان آخرین تکنولوژی هزاره سوم را در طراحی و دوخت که در بسیاری از موارد عصر صنعتی را نیز پشت سرنهاده بود برای اولین بار به ایران آورد و در کمتر از دو ماه نصب و راه اندازی نموده و به بهره‌برداری رساند .

هاکوپیان در دهه ۸۰ با انتشار کاتالوگ‌‍‌های خود در هر فصل مدل‌های کاملاً خلاق خود را ارائه نمود . این حرکت موجب یک جهش عمده در مد و صنعت پوشاک کشور گردید.

هاکوپیان در راستای حفظ محیط زیست و تغییر فرهنگ مصرف لباس در سه دهه گذشته کارهای بسیار انجام داده‌است ، بطوریکه در جامعه ما علیرغم مشکلات استفاده از پوشاکی که در آن مواد طبیعی بکار رفته، توجه عده کثیری از مصرف کنندگان به این سو جلب شده است، تا آنجائیکه امروزه در تولیدات شرکت هاکوپیان بیش از ۷۰ درصد مواد طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است. در مجموع، با توجه به فرایند‌هایی که بطور دقیق و مستمر در تولیدات ما اجرا می‌گردد، نام هاکوپیان، وقار، زیبایی و کیفیت را برای مصرف کننده تداعی می‌نماید.

هاک.پیان در حال حاضر ۷ فروشگاه در شهر تهران و در مراکز استانها نیز ۱۶ شعبه برای فروش محصولات خود دارد .

نشانی وب سایت: :www.hacoupian.net